W Polsce wieże mobilne funkcjonowały w latach 90-tych w Krakowie i Szczecinie – wyjaśnia Grzegorz Hlebowicz, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i dodaje: – PAŻP wspiera rozwój lubelskiego lotniska. Dowodem na to są nasze starania o włączenie lotniska Lublin do jednej strefy pobierania opłat za nawigację terminalową, dla której stawka w 2012 roku będzie zredukowana o jedną czwartą.Aby włączyć lotnisko do systemu opłat najpierw muszą zostać zatwierdzone przez Komisję Europejską korekty Krajowego Planu Skuteczności Działania: – Pozwoli to na uwzględnienie Portu Lotniczego Lublin – Świdnik w jednej strefie opłat za nawigację terminalową oraz na pokrycie kosztów świadczenia służb żeglugi powietrznej na lotniskach Modlin i Lublin, poczynając od jesieni roku 2012 – informuje rzecznik.
Komisja Europejska we wspomnianej dyrektywie zaznacza, że docelowo opłaty nawigacyjne powinny być naliczane dla każdego lotniska indywidualnie. Nie ma jeszcze ram czasowych dla realizacji tego planu, ale działania PAŻP co do realizowania tańszych rozwiązań w regionalnych lotniskach wskazują, że przygotowuje się ona do nowych przepisów. PAŻP dostosowuje wielkość inwestycji w pomoce nawigacyjne do obsługiwanego ruchu, ponieważ nieadekwatność infrastruktury nawigacyjnej do wielkości ruchu może być w przyszłości dla małych lotnisk źródłem kłopotów finansowych. Plan inwestycji oraz contingency plan PAŻP przewiduje zakup dwóch mobilnych wież kontroli ruchu lotniczego.
ogłoszenie o zamówieniu Wieży dla lotniska MODLIN
inny punkt widzenia
źródło: rynekinfrastruktury.pl, PAŻP